Een sterk staaltje

In deel 2 van een Sterk Staaltje Navacqs is Julian Boerema aan het woord. Hij vertelt over zijn vloeibare rol binnen de organisatie en over het Navacqs-DNA: “Uiteindelijk draait het er om dat we onze klanten in de watten leggen.”

In deel 1 trapte onze ‘rookie’ Arnoud Standaart af. Tijd om wat ervaring aan het woord te krijgen en dus vragen we Julian Boerema het hemd van het lijf. In dienst sinds 2016 in veel verschillende rollen en in het bezit van het Navacqs-DNA. Tijd om eens te bespreken wat daar de symptomen van zijn.


Dag Juul, welkom! Je bent de persoon met de meeste achtereenvolgende dienstjaren momenteel bij Navacqs. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

In 2016 ben ik hier gestart. Eerst in het magazijn en daar kwam al snel inkoop bij. Daarna volgde een deel van de administratie. Vervolgens heb ik samen met Ramon de website ontwikkeld en gevuld met teksten en foto’s. Kortgeleden heb ik de stap naar klantenservice gemaakt. Er is weinig dat ik niet heb gedaan. Die variatie zorgt er voor dat ik overal over mee kan praten, waarde toe kan voegen en binnen Navacqs steeds in een andere omgeving werk. Dat houdt me energiek en scherp.

Dat klinkt vrij breed. Heb je je roeping nog niet gevonden of is dit juist wat je ambieert?

In 2012 heb ik de opleiding verkeerskunde afgerond. Dat zit dicht tegen planologie aan. Ik was een idealist en wilde me inzetten voor het grotere geheel. Mijn afstudeerproject bestond bijvoorbeeld uit een onderzoek naar het gedrag van voetgangers. Al snel kwam ik erachter dat zowel de ambtenarij als consultancy niet bij mij pasten. Bij Navacqs kan ik wel mijn ei kwijt. Het is een commerciële omgeving gericht op ontwikkeling en het bouwen voor de lange termijn. Ik wil het leven makkelijker maken door het maken van technische oplossingen. Je zou kunnen stellen dat ik nu idealist bij Navacqs ben.

Het rijdende visitekaartje van Navacqs, met zijn bestelbus

Hoe pak je dat aan?

Gewoon doen. Vaak heb ik wel een vaag idee hoe iets te maken is. Ik heb geen opleiding gevolgd tot programmeur maar het heeft wel mijn interesse. En ik verdiep me in alles wat ik interessant vind. Ooit is het gestart met het maken van een eigen soundboard als geintje. Van daaruit ben ik verder gaan ontwikkelen. Processen in onze administratie automatiseren bijvoorbeeld. Het mooie vind ik dat oplossingen centraal staan en het programmeren is het instrument. Misschien is het nog het beste te vergelijken met het bouwen met Lego. Ik wil systemen inrichten om fouten te voorkomen en om ervoor te zorgen dat mensen mens kunnen zijn. Onze persoonlijke service staat voorop. Administratie is afleiding. Door dat te automatiseren kunnen we ons focussen op wat we echt belangrijk vinden.

Uiteindelijk draait het er om dat we onze klanten in de watten leggen.

Je hebt Navacqs zien groeien. Hoe ging dat in z’n werk?

Toen ik startte waren we nog gevestigd in het oude pand. Daar beheerde ik het magazijn. Dat was al behoorlijk op orde toen ik binnenkwam en daar heb ik mijn eigen ideeën aan toegevoegd. In die tijd leverden we ook bestellingen in de buurt af met onze bestelbus, dus was ik regelmatig onderweg en had ik rechtstreeks contact met de klant. Een soort rijdend visitekaartje.

Ons huidige magazijn is in niets meer te vergelijken met het magazijn dat ik op mijn eerste dag aantrof. Het is nu vele malen groter en de doorloopsnelheid van de producten is vele malen hoger. Ik moet zeggen dat Yassin en John het daar uitstekend voor elkaar hebben.

Ook wanneer ik kijk naar het handmatige werk dat in administratie ging zitten, dan is dat enorm teruggebracht in de loop van de jaren. Dat moet ook wel want we zijn behoorlijk gegroeid.

Hoe behoud je als groeiende organisatie dan het persoonlijke karakter?

Ooit werkte ik in een callcenter. Daar was alles tot in het extreme geregeld en gedocumenteerd. Ik snap dat het in een dergelijke omgeving ook nodig is. Wij zijn kleiner en kunnen ons meer flexibiliteit veroorloven. Mensen hebben ook een bepaalde mate van autonomie nodig, we zijn tenslotte geen machines. Machines zijn er om mensen te ondersteunen.

Ik vind het belangrijk dat we ons ervan bewust zijn dat elk contactmoment een kans is om indruk te maken. Dat we het snel regelen, goed regelen en bevestigen. Het vertrouwen moet spreken uit onze producten, service en mensen.

Uiteindelijk draait het er om dat we onze klanten in de watten leggen. Nu we met een groter team werken vereist dat meer onderlinge communicatie. We houden elkaar goed op de hoogte van afspraken met klanten en ook de registratie van gegevens is strak georganiseerd.

Wat gaan we in de toekomst nog van jou en van Navacqs zien?

De rol van Navacqs is die van expert en adviseur. Dat willen we nog verder uitbreiden. AI speelt misschien wel een interessante rol in. Ik hou de ontwikkelingen, ook vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid, nauwlettend in de gaten. We kunnen daar zeker ons voordeel mee doen.

Voor mezelf is Navacqs een plek waar ik dingen kan maken, bouwen en oplossen. Of dat nu is voor het magazijn, de klantenservice, sales of de marketing maakt me niet uit. De vrijheid bestaat binnen de organisatie heen en weer te bewegen. Het is vloeibaar. Dagelijks probeer ik het Navacqs-DNA intern over te brengen op mijn collega’s, voor zover dat nog nodig is. Het ene moment ben ik systemen aan het bouwen. Het andere moment ben ik aan het helpen met het vullen van zakjes met paaseieren. Ik zou niet anders willen.