“De producten moeten ook echt een visitekaartje zijn.”
Met regelmaat spreken we een Navacqs-collega. Dat gesprek werken we uit en daar maken we een mooi geheel van. Waar fraude, schade en/of diefstal aan de orde is, is behoefte aan verzegelingen, sloten, spanbanden, container lashing equipment, bemonstering en stuwzakken. En dus behoefte aan Navacqs.
De gesprekken gaan over kennis, werk en ambitie. En soms ook over andere zaken. De rode lijn is liefde. Liefde voor het vak. Liefde voor de producten. Liefde voor groei. En de grenzeloze ambitie elke dag een beetje beter te worden.
Eerder namen Arnoud en Julian al aan het woord. Tijd voor een jong en fris geluid van Jessie Vitalis. Startte als vakantiekracht in het magazijn in 2018. Na enkele omzwervingen buiten de deur kwam hij in 2022 bij ons op kantoor in dienst. Net als zijn voorgangers een manusje van alles, maar inmiddels specialist. Tijd om eens een bakkie te doen.
In 2018 ben ik tijdelijk gestart in het magazijn op de vorige locatie. Mijn vader, Dennis, deed hier al de sales en ze kwamen handjes te kort. Dat was echt nog een vakantiebaantje, na mijn middelbare schooltijd. Dat deed ik samen met Dennis Bussem en soms alleen. Vooral veel verzegelingen in die tijd. Het zware lashing equipment kwam minder vaak voorbij. Ik vond het leuk uit de schoolbanken te zijn, de producten te leren kennen en te leren van de collega’s.
Het was echt een vakantiebaantje, dus toen de zomer erop zat, zat het er voor mij ook op. Ik wist nog niet goed welke opleiding ik wilde gaan volgen of waar mijn interesses lagen. Ik had besloten in ieder geval een jaar te gaan werken en dat kon ik doen in een kledingwinkel. Dat was vrij laagdrempelig en ik vond het contact met de mensen leuk. Daarnaast nam ik steeds wat meer financiële administratie voor mijn rekening daar en kwam ik erachter dat cijfers me goed lagen. De keuze was gemaakt, het werd tijd voor een opleiding accountancy.
Ik combineerde vervolgens opleiding met werk. Het werk was in mijn ogen best wel repetitief en de werkomgeving vond ik wat stijfjes. In ieder geval heel anders dan bij Navacqs waar het er onderling behoorlijk losjes aan toe gaat. Na een jaar hield ik het voor gezien en kort daarna belde Ronald met de vraag of ik op kantoor wilde komen werken.
Het is een relatief klein bedrijf en ik heb het gevoel dat ik hier meer leer dan bij een grote organisatie waar taken vaak meer afgebakend zijn. Hier krijgen mensen de mogelijkheid dingen op te pakken waar ze goed in zijn en zich te ontwikkelen waar hun behoeften liggen. Ik mocht de prijswijzigingen doorvoeren in het begin. Dat deed ik 32 uur per week. Enkele maanden na mijn komst vertrok de collega die marketing voor zijn rekening nam. Ik nam wat marketingtaken van hem over maar ook de inkoop en daar bleek mijn interesse het meest te liggen.
Haha, de contacten met de leveranciers, het zoeken naar snelle(re) leveringen, prijsonderzoeken, producten op kwaliteit en betrouwbaarheid beoordelen. Daar hou ik me nu dagelijks mee bezig. Ik werk daarin nauw samen met sales en met marketing.
Productintroducties komen over het algemeen echt bij de fabrikanten vandaan, die vinden hun weg naar ons wel. Wij zoeken tegelijkertijd naar producten die het best bij ons assortiment en filosofie passen. We streven er echt naar de beste service te leveren en daar horen wat mij betreft ook de beste producten bij. Dus onze standaard ligt hoog.
Het meest gebruikelijk in de markt zijn kleine veranderingen op bestaande producten. Denk aan een grotere vlag op een zegel of een andere afmeting stuwzak. Dat is een logische aanpassing en daarmee blijf je dichtbij de kern van je boodschap en straal je vertrouwen uit. Tegelijkertijd zijn er mogelijkheden die we ook niet onbenut laten. Denk aan lashing equipment bijvoorbeeld. Dat was jaren geleden een nieuwe categorie met enkele producten. Sindsdien is het echt gaan groeien en nu is het voor ons een belangrijk onderdeel van alles eigenlijk.
“Daardoor kwam één van onze grootste USP’s onder druk: vandaag besteld voor 16:00u, morgen in huis.”
Ik werk veel samen met Arnoud en Dennis. Daar leer ik erg veel van. Beiden hebben hun eigen specialistische kennis in de verschillende markten, maar het zijn ook best tegenpolen. De één is meer een pusher en leert me veel op het gebied van onderhandelen. De ander is meer gericht op de strategische aanpak met veel kennis over de markten en de namen die daarin belangrijk zijn. Ik denk dat ik daar ergens tussenin zit. Van Julian heb ik veel geleerd op het gebied van structuur.
Nog steeds vind ik het leuk verschillende zaken op te pakken. Die mogelijkheid krijg ik ook bij Navacqs. Af en toe spring ik bij in het magazijn. Ook hou ik me bezig met productfotografie. Als we als organisatie dan toch zoveel aandacht besteden aan product- en marktonderzoek, dan moeten de producten ook echt een visitekaartje zijn. Dus ben ik me er in gaan verdiepen. Uitlegfilmpjes bekijken en het resultaat wordt steeds beter.
Die uitleg filmpjes bracht ons op het idee om ze zelf ook toe te passen. We besteden veel aandacht aan de website en de uitleg van producten, maar dat is vooral tekstueel. Ik denk dat het wel erg lekker is voor potentiële gebruikers om te zien hoe ze werken. Daarom maken we korte en duidelijke productclips. Die verschijnen dan op onze socials, op de productpagina’s en op ons youtubekanaal.
Iedereen weet dat er wereldwijd logistieke uitdagingen zijn. Daardoor kwam één van onze grootste USP’s onder druk: vandaag besteld voor 16:00u, morgen in huis. We zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden om die druk zoveel mogelijk te verminderen. Dat betekent dat ik die logistieke puzzel op probeer te lossen. Die zoektocht vind ik leuk om te doen. Ik leer er van en dat is mijn belangrijkste drijfveer.
Door schade en schande word je wijs. Een betrouwbare fabrikant gaf een positief advies over een product. Hoewel ik enige twijfel had hebben we dit product toch in ons assortiment opgenomen, ook al was het niet helemaal de kwaliteit die ik wilde leveren. Inmiddels vertrouw ik meer op mijn onderbuik en overkomt ons dit niet meer.
Daarom blijf ik op zoek naar wat bij ons past. Klanten blij maken middels een stapje extra. Het geeft wel een kick wanneer dat lukt. En terwijl ik leer wil ik ook steeds meer mijn eigen stempel drukken. Op mijn eigen ontwikkeling, mijn werkwijze en op Navacqs.