Een sterk staaltje

In deel 1 van een Sterk Staaltje Navacqs is Arnoud Standaart aan het woord. Hij vertelt over zijn ervaringen als nieuwe directeur. Over zijn ambitie en plannen: “Ik durf wel te stellen dat we al de allerbeste zijn in ladingzekering en verzegelingen.”

In deel 1 trapt onze ‘rookie’ Arnoud Standaart af. Hij kwam tenslotte als laatste aan boord. Een half jaar geleden ontving hij de sleutels van Ronald Weterings en sindsdien mag hij de lijnen bij Navacqs uitzetten. Tijd om eens te bespreken waar die lijnen toe moeten leiden.


Nou Arnoud, je bent een paar maanden geleden teruggekeerd. Hoe is het om weer terug te zijn?

Heerlijk, al zat ik bij mijn vorige werkgever ook geweldig op mijn plek. Ik ben iets meer dan 2 jaar weggeweest en er is best wel wat veranderd. Het bedrijf is nog steeds gezond en groeiende maar er zaten best wel wat nieuwe gezichten toen ik weer binnen kwam. We werken met 13 mensen en 6 daarvan kende ik nog niet. Ik ben inmiddels wel aan ze gewend. Of dat andersom ook zo is moet je maar aan hen vragen 😊

Hoe ben je hier ooit begonnen?

In 2004 ben ik aangenomen door Ronald Weterings. Ik was toen 23 jaar. We zaten toen nog op de Pannerdenstraat in de Waalhaven met een paar containers als magazijn en deden het werk met z’n drieën. Niet lang daarna verhuisden we naar de Aploniastraat en ruilden we de containers in voor een magazijn. Het was een mooie tijd. Je nam daar zelf de telefoon op, verwerkte de order, rende naar het magazijn beneden om de order in te pakken en klaar te maken voor verzending. Alle bijbehorende administratie kwam er ook bij kijken. Ik was een manusje van alles en eigenlijk vind ik dat wel het mooiste.

En toch vertrok je na bijna 17 jaar. Dat beviel niet want je kwam na ruim 2 jaar weer terug. Of heb ik het dan fout?

Ik wilde na al die jaren een nieuwe uitdaging. Die vond ik bij Heco Cargo Control waar ik geweldig opgevangen ben. Een fijn bedrijf waar ik, net als hier, veel vrijheid kreeg om mijn ding te doen. Ik heb er erg veel geleerd, op het gebied van structuren, personeelszaken en functioneringsgesprekken. Het kwam ook helemaal niet in me op om daar te vertrekken. Maar ik kreeg de kans het roer bij Navacqs over te nemen en Navacqs zat nog steeds in mijn hart. Het maken van een keuze is me niet in mijn koude kleren gaan zitten. Dat was een pittige beslissing, maar het gevoel van vrijheid die ik nu ervaar als eindverantwoordelijke vind ik heerlijk.

Een nieuwe kapitein: Ronald & Arnoud
De sleuteloverdracht in september 2023

Hoe was je start?

De start was pittig met een verbouwing die vrijwel meteen van start ging. Daarnaast heb ik veel nieuwe mensen en hun werkwijze moeten leren kennen. Ik was een bepaalde manier van werken bij Navacqs gewend en die was wel veranderd in de loop van de tijd. Niet beter of slechter, maar anders. Daar breng ik nu de structuur in aan zoals ik denk dat het goed is voor iedereen en voor het bedrijf.

Ik vind plezier in het werk het belangrijkste.

Verbouwing Navacqs kantoorDe grote verbouwing

Op welke ontwikkelingen in de markt wil je inspelen?

De klant wordt steeds veeleisender dus klantenbinding is wat mij betreft het belangrijkste wat er is. Toen ik 20 jaar geleden hier begon deden we eigenlijk niets met internet. De productkennis lag echt bij ons als personeel. In de loop van de jaren zijn we die kennis steeds meer online gaan delen. Kijk maar eens op de product pagina’s. Daar vind je alles terug. Maar dat mag niet ten koste gaan van de knowhow van onze mensen. Daar let ik heel goed op. De kennis van de processen en producten moet voor iedereen gesneden koek zijn. Of je nu werkt in het magazijn, op de marketing of bij de boekhouding, daar maak ik geen onderscheid in. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je die kennis bezit je betere service kunt verlenen.

Hoe vertaalt zich dat naar de komende strategie?

Extern wil ik dat we ons veel meer laten zien. Meer klantbezoeken, meer klantcontact en meer kennisdeling. Ik ben er van overtuigd dat we heel goed zijn in wat we doen, maar we moeten het wel blijven laten zien. We komen steeds vaker bij klanten en potentiële klanten over de vloer. Daar zijn de agenda’s nu op ingericht. Op die manier weten we beter wat er speelt en kunnen we proactief op vragen inspelen.

Ook online kunnen we daar stappen in blijven zetten. Laat maar zien wat we doen en hoe we het doen. Onze producten zijn niet sexy, maar het plezier dat we hebben in ons werk, de service en kwaliteit moeten we echt uitdragen.

Ik durf wel te stellen dat we de allerbeste zijn in ladingzekering en verzegelingen.

Daarnaast heb je natuurlijk nog onze interne processen waar ik mogelijkheden zie. Besteden we onze aandacht aan de juiste zaken? Maken we daarin de juiste keuzes en zijn we slagvaardig? Aan mij de schone taak dat op te merken en te veranderen met z’n allen hier.

Wat kunnen we verwachten van Navacqs in 2024?

Er zijn markten en segmenten waar we echt nog in kunnen groeien. Misschien wel een stuk marktontwikkeling waarbij we met een bestaand product een voor ons nieuwe markt aanboren. Maar we hebben ook productcategorieën die minder snel op het netvlies van de klant verschijnen wanneer ze aan Navacqs denken, daar zie ik ook mogelijkheden. Welke prioriteit krijgt gaan we nu bepalen. Het serviceniveau dat we al aantikken wil ik minimaal op peil houden, maar we kunnen altijd nog een paar procenten groeien. Mijn streven is altijd dat we van de Europa League naar Champions League niveau gaan. Onze collega’s die dagelijks contact hebben met klanten verrichten uitstekend werk en daarom durf ik wel te stellen dat we de allerbeste zijn in ladingzekering en verzegelingen.

En tot slot, waar haal je zelf het meeste plezier uit?

De mensen waar ik mee werk. Ik vind plezier in het werk het allerbelangrijkst. Voor mezelf is dat leuk, maar voor de mensen hier vind ik dat zelfs essentieel. Wanneer je met plezier naar je werk gaat ontwikkel je je beter, werk je beter, ben je gelukkiger en plukt ook Navacqs de vruchten. Dat probeer ik te bereiken door enthousiast, open en eerlijk te zijn.

Navacqs Team PaddelenPlezier tijdens, maar ook na(ast) het werk.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief